Thursday, March 31, 2016

Duizend paginabezoeken

Het is bijna zover: mijn nieuwe blog hier nadert de kaap van duizend paginabezoeken. Verrassen doet me dat niet. Ik heb al lang veel trouwe en andere lezers. Ik vraag me wel regelmatig af hoe ik tot nog meer lezers kom, en hoe bekend ik zelf wil worden. Bekendheid doet immers afbreuk aan privacy, en ik hou van privacy. Ik zie mezelf ook niet uitgroeien tot één van de boegbeelden van de beweging voor een basisinkomen  in België. Ik sta sowieso kritisch tegenover een aantal aspecten van die beweging, ik heb bijvoorbeeld niets met Roland Duchatelet, die te weinig doet om het idee van het basisinkomen in de praktijk om te zetten. Hij doet me te veel denken aan een gladde verkoper met praatjes over het idee basisinkomen.
Ik ga ook steeds meer voor de idee van een wereldwijd basisinkomen. Met een basisinkomen in België alleen komen we er niet. Want wat als het er ooit volop komt in België? Wie heeft daar dan recht op? Welke mensen en met welke nationaliteit? Hoe wil men er mensen van afhouden om er ook beroep op te doen, terwijl ze daar niet de zogenaamd geschikte nationaliteit voor hebben? Hoe gaan we om met migratie als er in België voor ongeveer iedereen een basisinkomen komt? Het is ook niet zo dat een basisinkomen in één land zo veel meer kans maakt dan een wereldwijd basisinkomen. Alles hangt immers af van de bedragen en de aard of de hoeveelheid van politieke instellingen die voor basisinkomens ijveren.

No comments:

Post a Comment