Monday, March 21, 2016

Een fout in het dossier

Vandaag heb ik opnieuw een aanvraag ingediend bij het OCMW voor een leefloon. Ik had een lang gesprek met een op de Antwerpse linkeroever werkende assistent, die ik nog niet eerder gezien had. Hij wist me te melden dat nog een ander iemand, die ik ook nog nooit gezien heb, mijn dossier bij het OCMW verder zal opvolgen.
Ik word me er steeds bewuster van welke fouten er in mijn dossier zijn gekropen. Eerst dacht ik dat het enkel om slordigheid bij het OCMW zelf ging, maar nu wordt me iets anders duidelijk. Alles wordt steeds meer Kafka. Al word ik veel minder gelezen dan pientere Franz K., ik heb niet echt een veel betere gezondheid dan de bekende schrijver, en ik loop net als in de verhalen van Kafka steeds meer verloren in de wereld van de bureaucratie en het institutioneel recht. Het doet geen goed aan mijn vele momenten van hoofdpijn en de vaak terugkerende moeilijkheden om me te concentreren. Hopelijk brengt de bestelde bril wat soelaas.
De man van het OCMW legde me vandaag een papier voor waar op vermeld stond dat ik midden januari van dit jaar mijn werkloosheidsuitkering kwijtgespeeld ben. 17 januari 2016 stond er op het document. Ik keek het nog eens goed na, want mijn ogen laten me wel vaker in de steek de laatste tijd. Het stond er echt. Ik had dezelfde foute datum al eerder deze maand op een document zien staan dat in mijn dossier zat. Ik had toen het jaar van de datum geschrapt en er 2015 van gemaakt. Diezelfde ochtend moest ik me verantwoorden voor de leden van de Antwerpse OCMW raad. Zij snapten, begrijpelijk, niet goed wanneer mijn werkloosheidsuitkering nu juist afgelopen was. "Midden januari 2015" zei ik hen, en ze leken me misschien wel te geloven. Het dossier dat ze in handen hadden gekregen bevatte immers wel meer fouten in de tekst. Die had ik net daarvoor eigenhandig met een rode balpen mogen aangeven. Er stond dus een rode streep door het cijfer 2016 en ik had er 2015 bijgeschreven. Maar nu stond die verkeerde datum daar weer!
"Jullie maken altijd weer diezelfde fout," zei ik vandaag aan de man van het OCMW op linkeroever. "Ik ben de uitkering in 2015 kwijtgespeeld en niet in januari 2016". Hij antwoordde dat hij dat nochtans zo vanuit de RVA had doorgekregen, dat het in 2016 was. De RVA is de Rijksdienst Voor Arbeidsvoorziening, ik heb er niet al te beste ervaringen mee dus eigenlijk was ik niet helemaal verwonderd over de administratiefout. Omdat de man van OCMW linkeroever me wat ongelovig leek aan te kijken, voegde ik er aan toe: "met de RVA heb ik al sinds januari 2015 geen contact meer".
Als ik nog een uitkering tot in 2016 had gehad, dan had ik ook ander sollicitatiegedrag vertoond, wees daar maar zeker van. Het zal me meer tijd kosten om uit de administratieve soep te geraken. Morgen weet ik weer meer. Na het vele recente solliciteren, is het weer tijd om vooral uit het postume verhaal van Franz Kafka los te proberen breken, als hoofdpersonage tegen wil en dank. Misschien moet ik vragen of er me iemand wil beginnen filmen, best ook in 2016 en hoe vroeger hoe beter.

No comments:

Post a Comment