Thursday, March 10, 2016

De eerste dag, de eerste keer basinkomen?

Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het eerst het woord basisinkomen leerde kennen. Mijn vermoeden is dat het in de jaren 80 moet geweest zijn, en dat het idee me aansprak. Al wist ik er zeker niet veel over. Nu, vele jaren later, ben ik me er veel meer bewust van wat een basisinkomen betekent en kan betekenen, welke gevolgen het kan hebben, wie er voorstander en tegenstander van is.
Wat opvalt is dat er veel interne diversiteit is als het over de grote groep voorstanders gaat. Ondanks de vele pleidooien voor een basisinkomen, in zijn verschillende vormen, geraakt het idee niet van de grond. Met deze blog probeer ik daar iets aan te doen. In de vorm van een dagboek houd ik jullie minstens een jaar lang heel regelmatig op de hoogte van de ontwikkelingen in verband met het basisinkomen in België, en mijn eigen bijdrages daaraan. Na een jaar volgt er een grondige evaluatie van de campagne en een uitgave op papier van mijn dagboek.
Ondanks de geroemde Belgische sociale zekerheid heb ik gemerkt hoe moeilijk het voor me is geworden een inkomen te verwerven. Daarom ga ik voor een basisinkomen voor mezelf. Hou je klaar voor een nieuwe actiecampagne die ik opstart. Het wordt een lange actiecampagne die van groot belang is om de verrechtsing in Antwerpen (waar ik woon) en Vlaanderen mee af te remmen.
Mijn verwachting is dat ik tijdens het komende jaar niet zal kunnen rekenen op de Belgische staat om me een basisinkomen te bezorgen. Ik zal echter ook bijdrages vragen aan individuen en organisaties. Zo ontstaat er misschien wel een eerste basisinkomen in België van onderuit, hoe klein ook. Je kan in elk geval een bijdrage aan mijn actiecampagne en inkomen leveren door te storten op BE41 0012 2932 0810, met de vermelding gift.
Ik zal jullie maandelijks op de hoogte houden van het bedrag dat in deze vorm gestort wordt. Ik zal ook bekende voorstanders van het basisinkomen (o.a. Roland Duchatelet) proberen te contacteren met de vraag of zij willen bijdragen aan het eerste basisinkomen in België. Alvast bedankt voor jullie aandacht.

No comments:

Post a Comment