Friday, April 29, 2016

Debatten en pop-ups

Van een vriend kreeg ik gisteren de vraag of ik diezelfde avond naar een debat aan de universiteit van Antwerpen ging. Het debat ging over het basisinkomen, en werd georganiseerd door een linkse jeugdorganisatie. Ik was te moe om te gaan, had een hele dag gewerkt en te weinig kunnen slapen. Bovendien had ik al drie van de vier sprekers samen bezig gezien in een ander debat over het basisinkomen. In centrum Het Bos in Antwerpen was dat, bij wijze van illustratie van de idee basisinkomen kregen mensen die in het publiek zaten 5 euro mee naar huis en was het een debat met gratis inkom. Toen waren struikelblokken voor de steun aan een basisinkomen het onvoorwaardelijke karakter ervan (want rijken hebben er ook recht op dan), en het idee dat er te veel individualisme aan kleeft. Arbeidsherverdeling in de vorm van bijvoorbeeld een 30 uren week, kreeg meer steun tijdens dat debat. Een volgende keer dat er nog eens zo'n debat plaatsvindt probeer ik opnieuw aanwezig te zijn.
Debatten en andere gesprekken over het basinkomen in het Antwerpse zitten in de lift, dat is ook zo met de zogenaamde pop-ups. Pop-ups zijn economische activiteiten die tijdelijk plaatsvinden op plekken, meestal gaat het over winkels of bars. Op termijn krijgen die plekken dan een andere bestemming, of worden subsidies ervoor terug ontnomen. Pop-ups kunnen maximaal enkele jaren ergens zijn, bijna altijd is het echter korter dan dat. Een klassieke pop-up vorm is misschien wel een rommelmarkt, die is slechts één dag ergens.
Pop-ups houden mensen bezig, maar zijn over het algemeen weinig lucratief. Daarom wantrouw ik ze. Een economische activiteit wordt vaak pas lucratief wanneer ze lange tijd ergens kan plaatsvinden, cliënteel kan dan opgebouwd worden en het aanbod beter afgestemd op de klanten. Vaak ontbreekt het pop-ups aan bekendheid om lucratief genoeg te zijn. Promotie ervoor is duur en vergt veel werk. Bij pop-ups moet er ook een heleboel opgebouwd en niet veel later weer afgebroken worden. Dat is niet altijd even ecologisch, en het is veel werk voor een tijdelijk iets waar best wel wat administratieve rompslomp bij komt kijken. Ik heb het dus niet zo voor de pop-up, hij stimuleert vaak wel buurt- of ander leven, maar ook dat is tijdelijk.
Zo... 1 mei nadert met rasse streden. Ik maak me stilaan klaar voor de volgende actiecampagne.

No comments:

Post a Comment